Tuesday, March 04, 2008

EC oh EC

Now you see it. Now you don't. Itu perumpamaan peraturan yang dibuat oleh EC.

Pertama, kertas penamaan calon perlu dimati setem. Kenyataan hanya dibuat pada hari Khamis walaupun sebelum ini saya difahamkan tidak pernah dipraktikkan. Kekecohan berlaku pada hari penamaan calon. Ada protes yang dibuat tetapi ditolak.

Kedua, pembatalan penggunaan dakwat "kekal". Saya baca dalam online paper pukul 9.00pm tadi. Lagi 4 hari nak mengundi oiiiii! Dengar cerita EC dah beli dakwat tu dari India. Dah beli kenapa tak nak guna. Bagi sebab keselamatan awam. Semasa nak beli hari tu kenapa tak tanya KPN dan Peguam Negara. Agaknya boleh ke dakwat tu digunapakai 4/5 tahun lagi. Membazir betul!

Yang saya pelik macamana peraturan sebegini dibuat dalam tempoh masa yang singkat. Peraturan yang hendak digunapakai bagi satu pemilihan yang penting bagi rakyat Malaysia. Yang akan menentukan tampuk pemerintahan untuk 5 tahun akan datang. Pada hemat saya peraturan/akta yang sebegini penting perlu didokumentasikan lebih awal sebelum pilihanraya, bukan kurang seminggu dah ubah lagi peraturan/akta. Ini menunjukkan tiada perancangan yang dibuat untuk menghadapi pilihanraya. Dulu dia yang kata dia tahu tarikh pilihanraya.

Kalau kita ambil contoh peraturan/undang-undang bolasepak FIFA sebagai contoh. Kalau dia nak ubah dia akan bagitau semua ahli gabungan lebih awal supaya semua dapat mengadaptasi peraturan itu di negara masing-masing. Masa Piala Dunia pun apabila bola rasmi nak digunakan semua negara terbabit dalam pertandingan akhir dah gunakan dan biasakan dengan keadaan bola tersebut (saya tak mau komen PSM dengan bola plastik tiruan buatan Siam tu, hi, hi).

Kata saya...nasib baik Tan Sri EC tak masuk jadi calon, kalau tidak dah tentu saya TAK undi dia, hi, hi, takut nanti sekejap projek on sekejap projek off - tak tetap pendirian.

No comments: