Thursday, March 13, 2008

Islamophobia

Hari ini dapat belajar perkataan baru, "Islamophobia". OIC coin-kan word tu dalam STAR hari ni.

Di barat kononnya rakyat takut kat orang Islam, kerana telah di-synonym-kan dengan pengganas. Tengok orang purdah dan hijab kata ada bawak bom. Muka macam pak Arab dah sah kena maki hamun. Mereka disisih dan didiskriminasi. Bila Islam diorang tak kisah kutuk berapi-rapi. Cuba kutuk fasal Israel, akan dikata Anti-Semitic. Tidak pula orang tu dikata Jewsphobia. Memang diorasng tu m***gk*k h*y*n!!!

Di Malaysia pun ada juga Islamophobia. Terbahagi kepada dua. Pertama, yang takut kat PAS, khasnya DAP. Takut di-declare "Islamic State". Tanya itu Mr KS, walaupun TM, AB, NR, pernah mengatakan Malaysia memang dah "Islamic State" untuk counter PAS punya statement. Itu yang LKS marah sangat Ir Nizar jadi MB Perak yang diperkenan oleh YMM SAS/YM RN. Mungkin jugak sebab dia rasa tak patut parti pembangkang paling sedikit dapat undi di Perak dapat post MB. Hi, hi, hi.

Kedua, yang saya baru tahu dalam seminggu dua ni. Phobia pada Islam Hadhari. Bagi yang Islam dan juga bagi yang bukan Islam, kedua-duanya sekali. Itulah salah satu sebab yang dikatakan menyebabkan Tsunami PRU12. Entah betul entah tidak saya tak tahu. Mungkin diorang saja nak cari alasan kut.

Kata saya...apa yang nak di-phobia-kan. Islam adalah agama yang menyeru kepada kebaikan dan kebajikan. Apa yang nak ditakut kalau tak buat salah. Orang yang banyak songe tu saya rasa banyak buat salah agaknya.

No comments: