Monday, March 23, 2009

Bonus

Biasanya syarikat bagi bonus kepada pekerja apabila tahun kewangan sebelumnya mereka dapat keuntungan. Di Malaysia ni pernah saya dengar paling tinggi antara 10-12 bulan. Ishh! Kalau dah 12 bulan kira bagi gaji setahun le. Saya tak pernah dapat banyak tu. Antara 0, 1/2 atau 1. Hi, hi, saya juga tidak pernah terima kek sebagai bonus!

Sepanjang minggu lepas media di US masih lagi membicarakan tentang bonus yang diterima oleh pegawai kanan AIG (hi, hi, macam pernah tengok aje perkataan ni!). AIG sebenarnya telah diberikan suntikan kewangan sebanyak US$170 Billion (hi, hi, kita punya RM60 Billion, kacang putih aje buat mereka) bagi menyelamatkan mereka dari muflis. Bermakna tanpa suntikan kewangan itu, AIG mungkin tinggal nama kat jersi tu je lah agaknya.

TETAPI setelah mendapat duit berbillion itu, mereka sudah lupa daratan. Ekskutif kanan mereka dikatakan telah diberikan BONUS berjumlah US$165 Million. Apabila berita ini diketahui umum, apa lagi kena kutuklah. Semalam diberitakan bonus yang diberikan itu telah dikenakan cukai pendapatan sebanyak 90%. Khabarnya ramai yang dah pulangkan kembali kesemua wang bonus tersebut.

Apa nak jadi daaaaaa? Syarikat dah hampir muflis, boleh dapat bonus pulak...

Kata saya...terfikir jugak kalau benda macam ni boleh terlepas pandang di US, kat Malaysia macamana ek?

6 comments:

MA said...

Kalau sorang AIG executive tu dapat katalah 1 juta sorang. Kena tax 90%, bawak balik 100k saja. Apa kes kan, 900k kena bagi balik kat gomen. Tapi memang melampau. Kurang-kurang ada ketelusan di situ, the bonus has been declared, cuma nama mangkok2 yang dapat bonus tu tidak disiarkan atas dasar keselamatan.


Kat sini? Ntah ye ke tidak untung - tapi bonus dapat juga.


Di zaman awal 90s, semasa pasaran saham melonjak, bonus di syarikat2 saham bukan dikira dengan bulan tapi tahun. Some friends of mine dapat bonus sampai 24 bulan. Family day dibuat di Gold Coast. Port Deksen tak main laaa...

blogmaster said...

Salam,
Sekadar nak kongsi bersama
1. Kalau bonus di Malaysia, tax calculation saja boleh cecah lebih 40%, bonus isteri saya tahun lepas bulan saja besar, yang masuk tak sampai 1 bulan.
2. Syarikat kena commit bayar apa yang dah termaktub dalam collective aggrement (CA). Biasanya untuk syarikat yang ada union, bonus termasuk dalam CA dan kadarnya tetap. jadi kena bayar, tak bayar union boleh saman. Company boleh tutup kedai kalau kena saman.. sama-sama jadi arang le..
3. Syarikat US dikatakan perniagaannya besar tetapi diaorang ni kecairan tunai kurang. Dalam ekonomi gawat ni cash flow diaorang tersangkut-sangkut, jadi perlu suntikan duit. Kalau bonus merupakan commitment yang perlu dibayar jadi kena lah bayar. Lagi pun bonus tu seperti kata tuan adalah untuk prestasi tahun sebelum nya. Berbanding syarikat Jepun, dia orang punya tunai gagah, jadi tak ada masalah nak suntikan tunai..

sekadar 2 cent dari saya, yang dapat maklumat dari isteri saya (a senior HR) yang sekarang bekerja di US multinational company dan dulu lama di Japanese multinational co.

jorazak said...

MA
1. US$165 juta. kalau dapat 10% pun, US$16.5 juta lagi. macamanalah org tak complaint.
2. 24 bulan? hi, hi, dah boleh beli rumah cash agaknya.

jorazak said...

hassan
1. kalau tax bracket dah sampai 40%, gaji tentu dah tinggi ek?
2. memang diorg ada mentioned dlm berita tentang CA. the question is, whether AIG making any money at the end of its fiscal year? of course without government bailout money.
3. another question is, kenapa bila dah dapat duit kerajaan baru nak bagi bonus kat eksekutif kanan dia?
tak tau la, masa ekonomi merudum ni, yang kaya akan terus kaya dan diberi imbuhan yang merana orang miskin la...

blogmaster said...

salam Jo,
1. According to my wife, jadual potongan cukai untuk bonus tak sama dengan potongan cukai PCB, dan potongan ini dibuat semasa pembayaran bonus. Sebab tu depa kat firma yang dapat bonus besar bengang tengok figure tax deduction yang hampir separuh dari bonus tu...kena pulak dengar gaji CEO GLC yang besar-besar (modal duit kerajaan = tax payer monies) dah tu business tak berapa jadi..& dengar cerita ketirisan-ketirisan pulak, mau tak angin tengok dacing biru tu.....

2. pada pendapat saya, diorang bukan tak buat profit, tapi cash flow dia orang yang tersangkut, itu sebab perlu suntikan. Dan komitment untuk bayar bonus tu kena buat, tambahan sekarang March / april ialah tutup a/c fiscal year.. lebih kurang gitu le yang saya faham, munkin saya tersilap...

jorazak said...

hassan
1. tak tau le pulak tentang tax for bonus. saban tahun aku bayar tax ikut jumlah pendapatan termasuk bonus. mungkin di multinational company lain cerita kut. mungkin ada tax lain...kalau mcm tu tidak adil to impose extra tax. ini kena tanya mohd nizom kat lhdn.
2. may be you are right tetapi without the govt help, may be there is no more AIG. kalau aku, aku rela tak dapat bonus dari tak ada kerja.