Tuesday, May 16, 2006

Peminat sukan kita

Saya cukup tak puas hati pada "Peminat" sukan di sini. Nak sanjung, puji lebih-lebih masa menang saja. Bila kalah tak habis-habis ngutuk.

Baru-baru ni yang jadi mangsa Badminton. Kalah semi-final kat Denmark 3-2. Single players semua kalah. Doubles aje yang menang. The so-called peminat dok ngutuk singles players aje. Macam-macam komen diorang. Puji habis-habis double players. Tapi masa quarter-final dengan korea, first doubles yang kalah. Choon Han, nasib tak baik kena bagi walk-over. Yang save their skin adalah third single player, Hafiz. Kalau tak dah tak payah berangan kat semi tu lagi.

Masa lepas Commonwealth Games yang kat Australia tu pun sama. Masa tu Nichols David baru jadi World No 1 ranking dalam women squash. Nichols cuma dapat tempat ke-empat. "Peminat" kutuk habis dia. Padahal diorang ni lah yang berebut nak tunjuk belang masing-masing bila dah naik ranking tu. Cubalah diorang tu tengok yang lawan dia tu. Semuanya top ten ranking dalam dunia. Kalau ada Vanissa Atkinson, saya rasa dah boleh di declare kejohanan dunia.

Tapi yang peliknya yang digah-gahkan adalah atlet angkat berat sebab sumbang emas. Kalau diorang fikir betul-betul atlet angkat berat tu kat Sukan Sea pun tercungap-cungap. Standard kat Commenwealth Games tu tak kemana. Sama macam badminton, siapa lawan kita. Cuma England yang worth mentioned. Setakat mana diorang masa Thomas Cup hari tu? Pernah ke pemain England menang mana-mana kejohanan? Saya rasa kalau menang emas di Sukan Sea lebih bermakna. Apatah lagi kalau Sukan Asia. China dan Indonesia ada. Saya rasa kerajaan bagi RM80,000 untuk menang emas bagi angkat berat dan badminton tak berbalui. Maksud saya tak berbalui standardnya. Patutnya Nichols patut diberi something untuk her effort di tempat ke 4 tu.

Well...itu kata saya...

No comments: