Monday, August 04, 2008

Alahai FAM

Musim depan pertandingan liga bolasepak Malaysia bakal TIDAK menyaksikan pemain import. Kisah yang sama berulang kembali. Dulu masa masa banned pemain import cakap nak meningkatkan peluang pemain tempatan beraksi di liga tempatan.

Hasilnya masing-masing berebut pemain "kebangsaan". Gaji yang ditawarkan terlampau tinggi. Kononnya kena bagi sama taraf dengan pemain import. Tapi kualiti, disiplin dan komitmen pemain macam hampes...

Hasilnya stadium tak penuh. Permainan tak ada kualiti. Tak ubah macam permainan peringkat kelab atau lebih buruk lagi macam budak sekolah.

Hasilnya ranking jatuh merudum-rudum.

Hasilnya kena ambil semula pemain import.

Tetapi pemain import yang diambil oleh pasukan-pasukan memang tak ada kualiti. Dari dulu, kini, dan kalau ada di masa depan, saya rasa akan begitu juga tahapnya.

Pertandingan masih berlarutan dengan entah beberapa kali ditangguhkan. Tengah rancak pertandingan boleh tarik pula pemain untuk wakil Malaysia untuk pertandingan persahabatan.
Dah pasukan terjerit-jerit marahkan FAM.

Lantik pegawai baru pun serupa juga...tak ada visi. Cakap aje lebih. Dah lebih 100 hari pegang jawatan apa korang buat?

Kata saya...macam saya kata dulu kita balik semula ke era amatur...dengan Vietnam pun terkial-kial...sebab pemikiran, disiplin, komitmen dan teknik masih lagi di tahap amatur. Panggillah sesiapa pun jadi jurulatih tak kan sampai kemana pasukan Malaysia.

No comments: