Saturday, August 30, 2008

Lompat Apek Lompat: The Sequel

Ikrar taat setia telah dibuat oleh 20 dari 54 MP Sabah dan Sarawak. Tak taulah yang 34 lagi tu. YAB MP KB secara sinis telah memberi amaran jangan merampas mandat rakyat dalam PRU12 di akhir sesi pembentangan bajet 2009.

Sudahkah ada rasa kebimbangan di hati memasing khasnya pak menteri yang akan hilang segala keistimewaan kelak? Hi, hi macam bekas KM PP yang mengatakan beliau kekok memandu di PP sebab dah lama tak memandu sendiri.

Saya tak dengar pulak amaran yang sama diberikan apabila YB DSMTRG menetapkan 31 Ogos tarikh mantan kerajaan akan memerintah Perak semula.

Yang saya pelik, dah tahu ura-ura ada MP nak berpaling tadah, kenapa akta anti-lompat tidak dibawa ke Parlimen terlebih dahulu. Yang nak diluluskan sangat adalah Akta DNA. Tak taulah, mungkin ada muslihat tertentu. Tapi, apa kata kalau akta yang nak dibentangkan tak sempat diluluskan, kerajaan dah tumbang dek kerana apek-apek dah melompat. Masih relevan lagi ke Akta DNA tu dibentang secara tergesa-gesa?

Saya akui Akta DNA tu penting, tetapi janganlah dibuat secara adhoc! Cuba kira berapa lama dari tarikh keengganan YB MP PP memberi DNA secara sukarela dengan tarikh pembentangan Akta DNA itu. Biarlah akta tersebut dibuat secara rasional dengan meneliti pelbagai implikasi yang akan timbul.

Kenapa agaknya Akta Anti-Lompat tidak dibuat? Mungkinkah kerana dirasakan, it goes both ways? Alah macam kes Perak dan Selangor...ada ura-ura sebuah parti nak disogok dengan jawatan MB bagi kedua-dua negeri tersebut. Juga semasa Kelantan selepas PRU11.

Agaknya (hi, hi, banyaknya mengagak) lepas apek-apek melompat ke konsortium 2, mereka boleh melompat semula ke konsortium 1. Sebab tak ada akta. Peduli apa agaknya, bak kata mantan memanda, bergantung kepada who's the highest bidder!

Kalau macam ni tak lama lagi huru hara lah Malaysia macam kata YAB KM M. Tapi bukan sebab YB MP PP tapi sebab apek-apek ni!

Kalau ada apek melompat menyebabkan kerajaan sekarang tidak lagi mempunyai majoriti seeloknya dibuat pilihanraya sekali lagi. Bukan apa, takut nanti bukan apek aje yang melompat, dengan parti-parti pun melompat. Dah dengar ura-ura dua parti yang membayangkan keluar dari konsortium 1. Itu belum kira yang dah terang-terang kata nak sokong undi tak percaya.

Kata saya...Apek nak lompat ke atau Luncai yang nak lompat. Nak melompat tu jangan sampai terseliuh kaki pulak. Silap melompat patah kaki jadi kes naya...

No comments: