Monday, August 18, 2008

Ganjaran 1 Juta

RM1 juta, itulah ganjaran yang akan diberikan kepada atlet Malaysia yang berjaya membawa pulang sebutir pingat emas olimpik. Malaysia nampaknya gagal lagi apabila harapan emas gagal di halangan akhir gelanggang badminton. Ganjaran itu telah dimaklumkan kepada umum oleh kerajaan Malaysia.

Sayangnya acara yang boleh diungguli oleh atlet Malaysia tidak disenarai sebagai acara olimpik. Kalau squash atau pun mungkin juga bowling dijadikan acara olimpik, buat masa ini Malaysia bakal berupaya mencapai hajat tersebut.

Michael Phelps, perenang USA berusia 23 tahun, telah diberikan US1 juta atas kejayaan beliau merangkul 8 pingat emas di sukan olimpik Beijing. Wang tersebut telah ditawarkan oleh penaja beliau untuk mengatasi rekod Mark Spitz 7 pingat emas. Saya ulang sekali lagi DITAWARKAN OLEH PENAJA beliau, Speedo.

Saya masih tidak faham kenapa sebarang anugerah kewangan kepada atlet Malaysia biasanya akan datang dari pihak kerajaan Malaysia atau kerajaan negeri. Lihat sahaja nanti siapa menang Piala Malaysia. Masing-masing akan ternanti-nanti apa kerajaan nak beri sebagai ganjaran, bukannya persatuan bolasepak negeri.

Perlu diingat kerajaan telah membelanjakan berjuta ringgit untuk meningkat prestasi atlet-atlet ini. Saya akui mereka perlu diberi ganjaran atas segala kejayaan dan sebarang "sacrifice" yang telah mereka berikan. Cuma saya tidak bersetuju wang kerajaan, yang bermakna wang rakyat, telah digunakan untuk tujuan tersebut. Kenapa tidak penaja yang turun padang menaja wang ganjaran tersebut? Saya rasa penaja akan dapat potongan cukai hasil dari tanggungjawab tersebut.

Begitu juga semasa pembinaan stadium atau tempat sukan yang baru. Contohnya, untuk Sukan Malaysia yang dijalankan 2 tahun sekali. Saya sangat tertarik kerjasama syarikat gergasi di US semasa sukan olimpik di Los Angeles 1984. Mereka telah menaja pembinaan stadium baru bagi sukan tersebut. Sebagai ganjaran stadium itu telah dinamakan dengan nama syarikat tersebut.

Melaka akan jadi tuanrumah sukan Malaysia 2010. Baru-baru ini telah memohon peruntukan tambahan untuk membina venue sukan yang baru. Mungkin Melaka boleh menggunakan pendekatan ini untuk memenuhi keperluan itu. Mungkin sebagai ganjaran potongan cukai boleh diberi sebagai pro-rata untuk tempoh 3-5 tahun.

Kata saya...sudah sampai masanya persatuan sukan kita diurus secara profesional. Persatuan tidak sepatutnya bergantung kepada ikatan politik untuk mendapatkan peruntukan kewangan. Persatuan dan juga pemain perlu tahu menjana kewangan sendiri.

No comments: