Friday, August 29, 2008

Puspakom Punya Hal

Sedikit masa dulu ada ura-ura mengatakan semua kereta second-hand yang hendak dijual perlu mendapat kelulusan pemeriksaan dari Puspakom. Saya pelik apabila Puspakom mengatakan mereka bersedia dan berkeupayaan untuk memberi perkhidmatan tersebut. Pada masa itu ramai tuanpunya teksi, lori dan bas merungut kerana kelambatan perkhidmatan yang dibuat oleh Puspakom. Saya tak pasti samada cadangan itu diterimapakai oleh kerajaan atau tidak.

Bila tengok media massa dua hari ini barulah saya faham mengapa Puspakom beria-ia benar memberi kesanggupan untuk menyediakan perkhidmatan tersebut. Masyuuuuuuuuk! Jika inilah mentaliti pegawai-pegawai yang bertanggungjawab memang sahlah mereka tak bertanggungjawab. Agaknya kes-kes bas brek "tak makan", asap hitam dan sebagainya itu dianggap remeh. Saya masih ingat kes 2 pelajar UTeM yang meninggal dunia akibat bas terbabas kononnya kerosakan brek, pada hal brek baru diservis. Agaknya kalau orang Puspakom buat kerja betul-betul boleh tak mereka "detect" lebih awal kerosakan tersebut?

Kata saya...lepas ni kat mana pulak nak pergi, ek? Carilah kat lubuk jerung pulak...kalau ikan bilis dapat RM50,000 sebulan, jerung apa lagi?

No comments: