Saturday, September 27, 2008

Balik Kampung

Semalam saya bertolak dari Melaka untuk ke Alor Star pada pukul 4 petang. Tahun ini jadual perjalanan tidak se-hectic tahun lepas yang mana saya lalui semua negeri di semenanjung Malaysia. Saya dan keluarga selamat sampai di rumah mak mertua jam 12.10 malam setlah berhenti 3 kali. 1 di Dengkil untuk solat asar. Di hentian sebelah tanjung malim untuk berbuka. Bersolat jamak di Sungai Perak.

Jadualnya untuk berhari raya di Alor Star. Mungkin akan ke Perlis di raya kedua. Balik ke Pahang hari Jumaat. Kalau sempat mungkin singgah di Ipoh atau meninjau Cameron Highland. Tengok keadaan. Kalau tidak mungkin terus ke Kuala Rompin aje. Sebabnya mungkin hari Sabtu atau Ahad mak mungkin nak ajak pergi Kuantan pergi ziarah kubur nenek yang baru meninggal bulan Syaaban yang lalu.

Sepanjang jalan tiada kesesakan kecuali apabila sampai di NKVE pada pukul 6.00. Terperangkap bersama orang balik kerja di Subang Jaya dan Damansara. Selepas tu jalan ok. Orang ramai masih belum mula "The Exodus" lagi. Minyak yang saya isi dari Ayer Keroh full tank sempat sampai ke Kampung Suka Menanti walaupun dan menyala indicator-nya selepas keluar dari tol Alor Star Utara. Hi, hi, tolnya lebihkurang RM75.00. Minyak lebihkurang RM180.00. Makan di sepanjang perjalanan? Masak sebelum bertolak. Menu: mee hoon goreng, tuna sandwich dan tepung bungkus dan minum air kotak laici dan anggur dan air tin nescafe dan milo.

Alhamdulillah dah selamat perjalanan half-way.

Kata saya...saya dah sampai di kampung, anda bagaimana? Berhati-hati di jalan raya...

No comments: