Friday, September 05, 2008

Jawi

Maaf, ini bukan posting tentang Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan.

Maaf, ini bukan posting tentang masuk jawi.

Ini posting tentang tulisan jawi.

Cerita ni sebenarnya sudah lama, tetapi menjadi hot semula baru-baru ni. Ini gara-gara sesetengah kaum di Malaysia ni tidak bersetuju apabila tulisan jawi diletakkan bersama tulisan rumi untuk nama jalan. Mereka pulak buat tanda jalan guna bahasa ibunda mereka dan buang tulisan jawi.

Kalau tak silap agenda yang sama telah dibuat pada akhir tahun 1980an. Nama jalan dan kampung di beberapa negeri telah ditulis dengan tulis jawi. Ini untuk mempromosi golongan akan datang dengan tulisan jawi.

Hasilnya?

Papan tanda jalan dan nama kampung telah di-vandalized-kan. Samada dipatahkan, dicabut atau disembur cat hitam. Tak tau siapa yang melakukannya. Yang sahnya komen-komen yang dibuat mengatakan penggunaan tulisan jawi adalah untuk mempengaruhi golongan muda memeluk Islam. Haaa?

ISLAMOPHOBIA!

Takkanlah untuk belajar jawi kena masuk Islam. Yang Islam sekarang ni pun ramai dah tak tahu jawi. Dah tu yang belajar bahasa arab tu pun kena masuk Islam ke?

Dah teruk sekarang ni. Ramai budak sekolah dah tak boleh baca jawi. Apa nak jadi dalam masa 10, 20 tahun lagi. Silap-silap cikgu pun tak boleh baca sama. Entahlah...

Kata saya...hi, hi, saya kena baca taklik nikah yang ditulis jawi di Kedah dulu...

No comments: