Friday, September 05, 2008

Cuti Lagi?

Alangkah seronoknya jadi MP sekarang! Dahlah dapat cuti berbayar dengan keluarga kat oversea. Sekarang dapat cuti lagi kat oversea atas nama lawatan sambil belajar. Tak tahulah berapa ramai yang akan pergi.

Kalau ikut jumlah MP BN ada 140 orang, tolak menteri dan timbalan menteri 65 orang, tinggal 75 orang BNBBC. Katalah semua pergi atas arahan. Lawatan sambil belajar tu dijadualkan pada 7 September hingga 19 September. Lama tu hampir 2 minggu. Berapa banyak agaknya duit rakyat dihabiskan untuk tujuan ini?

Tiket kapalterbang pergi-balik dah tentu first class, kalau tak pun business class. RM????? x 75.
Elaun makan untuk 13 hari tu. RM???? x 75 x 13.
Hotel, dah tentu duduk bilik single. RM???? x 75 x 10/11/12/13.
Apa lagi, ek?

YAB MP Pn mengatakan dia akan meluluskan cadangan lawatan itu jika lawatan itu mempunyai aktiviti yang konstruktif. Khabarnya tujuan lawatan untuk MP kerajaan belajar teknologi terkini dalam pertanian dan industri makanan. Ek, alahai tak kan nak suruh semua pandai tentang benda tu. Kalau macam tu, apa kata panggil saja pakar dalam bidang tersebut ke Malaysia. Suruh MP semua wajib hadir seminar pertanian dan pemakanan ni selama 2 minggu. Jimat sikit dari semua pergi melawat ke luar.

YAB, boleh bagitau berapa bajet yang nak diluluskan? Agak-agak dengan bajet tu, boleh sponsor rumah anak yatim makan sedap-sedap untuk 6 bulan tak?

Kata saya...Kan itu hari sudah cakap kata suruh rakyat berjimat? Denitely you guys NOT WALK THE TALK. Hampes...

No comments: