Friday, September 19, 2008

Spare Some Time, Do Your Check-up

Saya baru dapat berita seorang lagi sahabat saya meninggal dunia. Beliau merupakan rakan sekerja di Kuantan dulu. Beliau sedang berkhidmat dengan UPSI apabila disahkan mengidap kanser payudara. Setelah sebahagian payudaranya dibuang dan menjalani chemoteraphy, beliau kembali sihat. Tetapi setahun kemudian beliau mengadu sakit pinggang. Yang menyedihkan, doktor mengambil masa 6 bulan untuk mengesahkan kanser beliau telah merebak ke tulang punggung dan sebahagian pinggang. Saya kasihankan 2 anak beliau yang masih kecil dan suami beliau yang sedang berjuang menyiapkan tesis PhD.

Seorang staf di pejabat isteri saya juga meninggal dunia oleh sebab yang sama. Beliau ibu tunggal. Sungguh mulia hati bekas ibu mertua beliau yang menjaga beliau dari mula sakit hingga ke akhir hayat beliau.

Seorang staf yang banyak menolong saya dalam penyelidikan saya meninggal dunia akibat kanser darah atau leukemia. Pada malam beliau meninggal dunia, sebenarnya saya baru bercadang untuk berjumpa beliau keesokan harinya. Terkilan saya tak dapat berjumpa beliau buat kali terakhir semasa hidup.

Kepada yang terbaca blog saya ini, saya menyeru kepada semua khasnya wanita supaya lakukanlah apa-apa ujian kesihatan yang cik-cik dan puan-puan perlukan. Tindakan cik-cik dan puan-puan akan dapat mencegah (dengan izin Allah) orang-orang tersayang terpisah dari belaian kasih sayang cik-cik dan puan-puan lebih awal.

Kata saya...Al-Fatihah untuk kesemua mereka. Semoga roh mereka dicucuri rahmat Allah dan ditempatkan bersama mereka yang beriman, soleh dan solehah. Amiiin.

No comments: