Thursday, November 20, 2008

Subsidi Atau Cukai

Sedih saya bila baca dalam media alternatif, harga minyak yang ada sekarang tidak menunjukkan harga sebenar yang sepatutnya dibayar oleh pengguna di pam. Saya tak pasti perbincangan di parlimen ini akan dimuatkan dalam akhbar-akhbar esok. Kalau tak ada sahlah akhbar-akhbar tidak lagi boleh dipercayai oleh saya (orang lain saya tak taulah). Hi, hi, kita tengok esok, yek.

Adalah tidak manasabah kita perlu membayar cukai kepada kerajaan kerana menggunakan minyak dengan kadar RM0.38 seliter (kita bayar RM2.00, sepatutnya RM1.62). Kalau kita tidak lagi menerima subsidi dari kerajaan, sekurang-kurangnya kita tidak perlu membayar cukai. Dulu YB cakap nak letak floor price untuk minyak sebanyak RM1.92. Kenapa tak turunkan, yek? Boleh jugak turun lagi 8 sen cukai kita kena bayar kepada kerajaan!

Inikah yang dikatakan kerajaan prihatin? Oh ya, dia ada buat kempen supaya restoran dan kedai makan turunkan harga makanan. Dan dia ada pergi ke beberapa hypermarket yang kononnya turunkan harga. Kalau dia nak suruh peniaga makan lain turunkan harga kenapa tak pergi ke franchise yang besar-besar seperti McD, KFC, Burger King dll. minta diorang turun harga. Peniaga makan yang kecil-kecilan manalah ada untung besar, cukup makan aje.

Kata saya...hi, hi, jenakanya bila tol lepas tengah malam baru ada diskaun. Berapa kerat yang guna antara 00:00 dan 07:00? Sepatutnya diberi diskaun masa peak hours! Siapa punya idea lawak tu? Nak suruh orang jalan tengah malam ke? Lain kali yang dapat tol free tu yang kita suruh jalan waktu ni. Jangan nak menyibuk bunyi siren suruh orang ke tepi waktu tengah sibuk!

No comments: