Sunday, July 20, 2008

Betul Ke?

Semalam bila baca berita tentang hydrofuel saya sedikit tersentak. Kena pulak PM sendiri yang dijemput untuk mengwar-warkan cerita ni. Betul ke ni? Teknologi terkini yang diusaha oleh orang Malaysia.

Apa yang saya tahu penyelidikan sebegini banyak dibuat di US, Eropah, Jepun dan Korea. Sehingga kini tiada teknologi hidrogen yang mampu dikomersilkan untuk kegunaan industri otomotif. Bukan saya menyangkal keupayaan anak Malaysia (hi, hi, saya pun anak Malaysia!), tetapi saya hanya berharap penghebahan cerita ini tiada unsur-unsur politik murahan untuk mengabui mata dan telinga rakyat.

Apa yang saya ingin lihat adalah pelaksanaan pengeluaran tenaga yang lebih berkesan. Kononnya eletrik yang akan dijana oleh Janakuasa Bakun (entah bila nak siap tak tahu le) berupaya membekalkan tenaga yang mencukupi untuk Sabah dan Sarawak, malah boleh diekspot ke semenanjung melalui kabel dasar laut. Saya difahamkan jutaan ringgit akan digunakan untuk meletakkan kabel ini. Belum lagi dikira kuasa letrik yang hilang oleh kerana jarak yang jauh.

Apa kata, kalau kerajaan benar serius dengan hidrogen, Janakuasa Bakun ini digunakan sebahagian kuasanya untuk memproses menjanakan gas hidrogen untuk kegunaan masa kini dan masa depan. Semua orang tahu gas hidrogen boleh disimpan dalam tong. Semua orang tahu (mungkin ada orang tak tahu kut) sumber untuk penghasilan hidrogen buat masa ini adalah "limitless", tak macam minyak.

Masalahnya sekarang sehingga kini kerajaan seolah-olah tak terfikir untuk berubah ke arah ini. Cuba lihat atau dengar "State of the Nation" Presiden Bush berkenaan politik tenaga US. Hidrogen adalah matlamat mereka untuk penghasilan tenaga masa depan, termasuk penghasilan kereta menggunakan hidrogen.

Malaysia memang ada "Fifth Fuel Policy", tetapi adakah itu dipraktikkan?

Kata saya...jangan jadikan ini sebagai gimik politik. Jadikan ia satu polisi tenaga yan berkesan. Berdasarkan pengalaman lalu, ni cuma hangat-hangat **** ayam...

No comments: