Sunday, July 13, 2008

Dadah Terlarang & Teknologi Terkini

Sukan Olimpik dah tak sampai sebulan lagi. Tour De France dah bermula. Cerita dadah terlarang timbul semula. Pelari Britain Dwain Chambers sedang bergelut dengan Kesatuan Olahraga Britain untuk membenarkannya menyertai Olimpik. Dia dah layak ke Olimpik dengan memenangi acara 100 meter kelayakan Olimpik Britain semalam (Sabtu). Seorang pelumba basikal telah disingkir dari Tour De France kerana menggunakan EPO.

Baru-baru ini pakaian renang rekaan Speedo, LZR Racer, telah dipakai oleh ahli renang terkemuka dunia. Hasilnya pelbagai rekod renang dipecahkan oleh perenang yang memakai pakaian tersebut. Kritik menyatakan "unfair advantage"kepada yang memakai daripada mereka yang tidak mampu mendapatkan pakaian tersebut. Sila lihat komen ini.

Sebelum ini saya ada komen bila kes Floyd Landis dituduh menggunakan dadah kerana had testosterone yang tinggi. Dia dah didapati bersalah dan ditarik balik kejuaraannya.

Apa yang nak saya bangkitkan adalah "unfair advantage". Penggunaan dadah terlarang ini dikatakan memberi kesan yang meningkatkan prestasi seseorang atlet. Bagaimana pula dengan pemakaian LZR Racer ni. Dengan harga yang ribuan ringgit sudah tentu perenang-perenang seperti negara Malaysia tidak mampu untuk memiliki kecuali Speedo yang jadi penaja. Adakah atlet-atlet ni masih bertanding "on the same level playing field"?

Bak kata Nabil, "Kau fikirlah sendiri"!

Kata saya...sama aje diorang ni samada dadah terlarang atau teknologi terkini, azamnya nak mempertingkat prestasi. Bukannya dadah yang mat fit kat Malaysia guna. Kalau tak, dah lama kita ada pemegang rekod dunia, ek!

No comments: