Wednesday, July 09, 2008

Solar & Biofuel

Semalam baca dalam STAR cerita fasal pengunaan solar panel untuk kegunaan rumah. Siap tunjuk satu tempat tu yang atapnya memang dari solar panel. Siap cakap fasal aesthetic view-nya lagi. Siap promote pemaju yang kononnya tengah buat rumah menggunakan teknologi ini. Heh, heh, sayangnya harga modul tu saja dah boleh beli satu rumah. Macam supervisor saya cakap, kalau ada orang yang kaya nak buang RM140,000 untuk atap bolehlah. Buat masa sekarang tak berbaloi nak guna teknologi ini. Yang tertera semalam hanya on-the-surface sahaja. Itu belum kira maintenance lagi. Reduction of absorption over the years of the solar panels dan juga pembelian bateri untuk storage. Polisi pembelian elektrik dari individu ke grid masih samar-samar.

Sepatutnya kalau kerajaan nak menggalakkan penggunaan teknologi ini maka setiap bangunan kerajaan atau perumahan untuk golongan termiskin mesti menerapkan penggunaan teknologi ini. Barulah menjadi kerajaan yang perihatin. Bila minyak naik, tarif letrik naik, yang miskin juga huru hara.

Hari ini baca dalam utusan tentang PM meminta masyarakat dunia menghentikan tindakan meneroka tanah pertanian secara berleluasa untuk menghasilkan biofuel. Masalahnya Malaysia sendiri juga terpengaruh dengan idea biofuel ini. Memacam cerita bila kes kekurangan minyak masak di Malaysia beberapa bulan yang lalu. Salah satu darinya adalah penggunaan minyak sawit dalam pembuatan biodiesel. Satu lagi diorang ekspot minyak tu keluar kerana dapat harga lebih tinggi. Yang rasmi katanya pengilang tak untung. Nak naikkan harga tak dapat respon dari kerajaan. Entahlah yang mana satu betulnya.

Macam saya pernah cerita dulu tentang seorang Profesor yang terkenal tahun lepas yang menyatakan, kalau beliau diberi pilihan antara Makanan dan Tenaga (dari biofuel), dia akan memilih makanan. Tanpa makanan manusia tak boleh hidup, jadi tenaga untuk buat apa?

Yang saya tahu, Malaysia masih lagi tiada angan-angan, bukan setakat cita-cita, angan-angan pun tiada berkenaan hala tuju sebenar Polisi Tenaga kita untuk tahun mendatang. Memasing masih sibuk dengan keuntungan Petronas. Baik Kerajaan maupun Pembangkang. Orang lain dah sibuk nak gunakan Hidrogen...

Kata saya...Singapura nak beli 100 F-35 yang kalis radar, Malaysia tak nak beli ke? Buat budget betul-betul, nanti jadi macam kes nak beli kapalselam lak...

No comments: