Sunday, July 20, 2008

Orang Malaysia Tak Ada Ke...

3 bulan lepas saya ke food court KLCC. Tengok yang bekerja bersihkan meja dan kumpulkan pinggan di situ terdiri wanita dari warga indonesia. Yang kerja kat gerai-gerai tu tak usah ceritalah kebanyakannya orang dia.

2 minggu lepas saya ke sana lagi. Kali ini saya tengok yang bekerja bersihkan meja dan kumpulkan pinggan terdiri dari lelaki dari warga Bangladesh. Eh pelik, apa dah jadi? Boleh tukar jantina dan warganegara pulak?

Persoalan saya, tak ada ke warga Malaysia yang sanggup buat kerja ni? Dengar cerita banyak benar yang menganggur. Itu tak termasuk geng Mat Rempit lagi. Tak kan lah kerja macam ni pun nak impot pekerja asing?

Satu lagi saya lihat kat stesen minyak. Masih lagi ambil pekerja asing! Kalau pemilik kereta dah kena isi minyak sendiri (self service) apa yang mamat Bangla ni buat? Kalau dulu kata isi minyak memang kena self service tapi check minyak hitam dan cuci cermin akan dibuat oleh MB-MB ni. Sekarang itu pun diorang tak buat!

Apa kata bagilah kerja-kerja tu pada ibu tunggal yang tak bekerja atau orang-orang pencen yang masih nak bekerja. Dari minta kerja jadi security guard yang lebih merbahaya tu, baiklah kerja macam tu. Bukannya teruk sangat pun. Isi minyak, bersih meja, kutip pinggan. Janji cukup bulan ada gaji.

Kata saya...ke majikan nak jimat duit aji orang asing?

No comments: