Friday, July 18, 2008

Demokrasi?

Hari tu Perdana Menteri Austaralia memberikan komen bahawa demokrasi di Malaysia subur. Biasalah mat saleh ni kat mulut biasa manis-manis aje. Sebenarnya dalam hati mereka sehampes-hampesnya.

UMNO dah decide peralihan kuasa dari DSA ke DSN pada 2010. Dah banyak negeri buat declaration menyokong peralihan kuasa ni. Pada hal mesyuarat Bahagian belum pun dibuat. Syor menyatakan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden tidak dipertandingkan muncul lagi.

Kalau nak tahu bacalah akhbar dan media arus perdana. Rata-rata yang keluar menyokong syor tersebut. Tak tahulah yang underground punya tak keluar komen dia. Rata-rata komen "menyeru" TRH dan TSMY tidak bertanding kedua-dua jawatan tersebut.

Jadi dah berapa kali agaknya jawatan-jawatan ini tidak dipertandingkan? Apa alasan sebenar ianya tidak dipertandingkan? Kalau bebar-benar demokrasi Malaysia subur sepatutnya pertandingan, kalau boleh kata pertandingan, atau pemilihan ini perlu dibuka. Tak kiralah kalau yang bertanding nanti tu sorang saje. Yang penting pencalonan perlu dibuka.

Pelik juga bila sistem kuota masih digunakan. Saya rasakan ada sistem lebih baik untuk menjamin demokrasi terus dibaja. Sistem kuota tidak perlu tapi pemilihan yang dibuat oleh peringkat bahagian perlu diambil kira. Perlu dimasukkan dalam jumlah undi perwakilan. Hi, hi, macam undi pos. Hi, hi, kan dalam PRU banyak undi pos. Kenapa? Perwakilan yang hadir boleh dilobi oleh peraih-peraih undi, hi, hi sekali lagi macam PRU, untuk mengubah undi mereka. Jadi pilihan bahagian dan pilihan perwakilan mungkin berlainan.

Hi, hi, baru-baru ni saya check data saya di umno online. Guess what?...

Kata saya...adakah dengan ini boleh menyebabkan peristiwa 1988 sekali lagi...

No comments: